Utasfigyelő

Számos olyan blog létezik már, ahol az utasok tehetnek panaszt, észrevételt a közlekedési cégekkel szemben, de nincs olyan hely, ahol a közlekedési dolgozók tehetnének panaszt az utasokkal szemben. Pedig lehetne rájuk is panasz bőven. Ezért hoztuk létre ezt a blogot, ahol a "másik oldal" is elmondhatja a véleményét moderálás és hozzászólások törlése nélkül. Természetesen az Utasok is panaszkodhatnak az utastársaikra, hisz nekik van közvetlen kapcsolatuk egymással, őket mégjobban zavarhatja 1-1 utas ténykedése. Írjatok bátran történeteket!

Kapcsolat

Ha neked is lenne észrevételed, panaszod az utasokkal kapcsolatban és szeretnéd megosztani mindenkivel, akkor írj nekünk e-mailt és amint tudjuk, publikáljuk.

Ha bármilyen egyéb észrevételed, véleményed van a bloggal kapcsolatban, amit nem szeretnél mindenkivel megosztani, akkor is megkereshetsz minket e-mailben.

Az e-mail címünk:
utasfigyelo@gmail.com

BKV Dícsérő

Nincs megjeleníthető elem

2010.05.04. 12:04 Asmodeus

Kérjük a biztonsági sávot elhagyni!

Jelenleg a BKV-nál dolgozm Metró segédvezetőként. Így mindennapi munkám során egyik fő feladatom az ajtók nyitása, zárása, utastájékoztatás adása. A téma címében jelzett probléma mindennapos, és javarészt az utasok figyelmetlensége, könnyelműsége vagy meggondolatlansága miatt történik.

A Biztonsági sáv nem véletlenül kapta ezt a nevet. Az utasok biztonsága érdekében lett kitalálva, mégis mindennapos jelenség, hogy utasok sétálnak, várakoznak, vagy játszanak a biztonsági sávon belül.

 

Mi is az a Biztonsági sáv?



A Biztonsági sáv nem az a fehér csík, amire az utasok nagyrésze gondol. A Fehér csík csak a "Biztonsági sávot és az utasperont elválasztó csík". A biztonsági sáv tehát a Fehér csíktól a peron széléig tartó rész, ami általában gumis felületű ( mint a régi Ikarus busz 200-as szériájának padlója is)

 

A gyakran előforduló helyzetek a következők:

Biztonsági sávon belül áll az utas, miközben a metró behalad az állomásba.

Miért veszélyes?
A behaladó metrót nézve az utas megszédülhet és beeshet a vonat elé, ha túl közel áll a peron széléhez, de nem szédül meg, akkor viszont ott van a Segédvezetői oldalon lévő tükör, ami (az utas magasságától függően) arcon, nyakon, hasba, karon vághat, elég komoly ütést és sérülést okozva. Ennek eredménye lehet még, hogy az utast ledönti a lábáról, aki így szerencsétlenül esve akár a metró és a peron közé is szorulhat, vagy beeshet 2 kocsi közé.

 

A Behaladó vonat mellett, amint elment az eleje az utas előtt odalép pár centire a vonat mellé, a biztonsági sávon belülre.

Miért? Nem tudom, biztos annyira sűrgős beszállni, hogy nem lehet megvárni amíg a vonat megáll. Az ajtó amúgy se nyílik addig, és mire kinyílik simán be lehet lépni a sávon belülre a vonat mellé, így tényleg nem értem meg, hogy ezt miért teszi az utasok 85%-a.

Miért veszélyes?
A behaladó vonat viszonylag még gyorsan megy (30-40km/h is akár) és a metró mozgása miatt az ember megszédülhet és beeshet a kocsi és a peron közé, vagy 2 kocsi közé is, esetleg túl közel áll a vonathoz, és az elsodorja.

 

A metró állomásban tartózkodása alatt, nyitott ajtók mellett sétál előre/hátra a biztonsági sávon, vagy ott előz másokat.

Miért? Biztos annyira sűrgős, hogy minél előbb kijusson az állomásról. Más okot nem tudok hirtelen mondani.

Miért Veszélyes?
A metró segédvezető és vetető is, az ajtózárás folyamatát a tükrök használatával végzi, vagyis a tükörben nézzük, hogy az ajtózárásnak van-e akadálya, van-e épp szaladó utas, aki a záródó ajtók közé lép ( amit ugye az utazási Feltételek eleve tilt), aki miatt az ajtózárást fel kell függeszteni, esetleg beszorul-e valakinek a szatyra, kabátja, táskája, esernyője az ajtók közé és ehhez újra nyitni kell az ajtót, hogy ki tudja venni.
Ez alap esetben így működne is, de azzal, hogy a kedves utasok a biztonsági sávon sétálnak, teljesen kitakarnak mindent a tükörben, így nem tudunk ajtót zárni biztonságosan, nem látjuk nem szalad-e valaki, akinek esetleg valamilyen tárgyát odazárjuk. Ez különösen zavaró az olyan állomásokon, ahol az utasok a hátsó kocsikba érkeznek a mozgólépcsőtől ( pl Blaha, Astoria), mert itt végképp semmit se látunk a tükörben, ha valaki ott sétál. Ezzel mások épségét veszélyezteti, vagy a többszáz utast tartja fel, az ajtózárás ellehetetlenítésével, csak azért, mert neki annyira sűrgős, hogy mindenképp a biztonsági sávban kell előznie a többi utast.

 

Kihaladó Vonat mellett lép be a biztonsági sávra, mert épp előz valakit

Miért? Mert felelőtlen és biztos nagyon siet.

Miért veszélyes?
Mert a kihaladó vonat elsodorhatja, megszédülhet és beeshet a vonat alá, és ami a legfontosabb és, amit talán az utasok nagyrésze nem tud, hogy a vonat végén van a Vezetői tükör, ami szép sérülést tud okozni az utasban, ha a kihaladó, gyorsuló vonat megtalálja a fejét, oldalát, hátát, kezét.

 

Biztonsági sávon belül állva búcsúzik ismerősétől, esetleg még a kezét is odatartja az ajtóhoz/ablakhoz

Miért? Mert nem gondol bele, hogy ezt a vezető/segéd hogyan és minek látja. És nem gondol bele, hogy amíg ott ál 10cm-re a vonattól, addig nem indulhatunk el. És van bizony olyan utas, akit ez percekig nem zavar, még akkor se, amikor a vezető nyomja a kürtöt, mint a veszett kutya, magasról tesz rá némelyik utas..

Miért veszélyes?

Mert nem indulhat el a vonat, amíg a sávon belül, közel a vonathoz van valaki. A Segéd vagy a vezető, aki az ajtót zárta, nem tudja eldöndeni, hogy az illető a hátsó kocsiknál épp csak búcsúzkodik, vagy esetleg kezében van egy szatyor, táska, kabát, ami a 2 ajtó közé záródott és nem tudja kihúzni. Ezért várni kell, hogy az utas odébb megy, vagy sem, ha nem, akkor újból ajtót nyitni, majd zárni. Sokszor csak ilyenkor derül ki, hogy az illető csak köszönget, de ekkor se esik le neki, hogy esetleg le kellene menni a biztonsági sávról, mert a vonat percek óta áll többszáz utassal, akiket ő tart fel.

 

Utast nem szállító vonat (próbavonat, hibás vonat ...stb.) áthaladása közben a biztonsági sávba lép.

Miért? Mert nem figyeli az utastájékoztatást az állomáson - esetleg nem is hallja, mert a fején van a fejhallgató, amiben bömböl a zene - és nem is tűnik fel neki, hogy miért teljesen üres vajon a metró, ami elhalad előtte.

Miért veszélyes? 
Mert, ha a sávon belül lép, köteles a segédvezető vészféket húzni, ezzel megállítni a vonatot, majd megvárni, amíg az utas vagy utasok lemennek a biztonsági sávról. Ezzel a vonatot hátráltatják és a vonatnak sem tesz túl jót, ha gyakran kell vészféket működtetni.

 

Mindez, ha jobban belegondolunk pusztán meggondolatlanság, butaság, nemtörődömség miatt van és mennyi veszélyt rejt magában, ami akkor esetleg az utasoknak fel sem tűnik, bele sem gondolnak.

Végezetül annyit kérnék, aki ezt elolvassa és metróval utazik, ha lehet, hagyja szabadon a biztonsági sávot a saját és utastársai érdekében.

 

6 komment

Címkék: bkv metró utas biztonsági sáv


A bejegyzés trackback címe:

https://utasfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr291973563

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

www.Komarom.org 2010.06.01. 11:41:20

Tetszik a korrekt felvilágosítást nyújtó hozzáállásod. Tényleg nagyon jó. Linket Misihez berakhatod, nem szokott gondot okozni nála.

www.Komarom.org 2010.06.01. 11:55:32

A bkvfigyelőn megjelent utaspanasz (3 gyerekes anyukat odazárt az ajtó) kapcsán leírtak ide is jól illenek:
Ebben az esetben mindkét félnek igaza van. Utast ajtó közé zárva indulni nem lehet. Remélhetőleg az új metrókocsikon ez már nem fog előfordulni.
Egy morális kérdés. Gondolom több szülő van itt köztetek. Ha a szülő a gyerekkel sétál akkor példát mutat a gyereknek. Megpróbálja elmagyarázni, hogy miként működik egy rendszer. A zebránál gyerekkel nem indulok el villogó zöldnél sőt elmagyarázom, hogy az a bácsi aki mellettünk épp most suhant el az életét veszélyezteti.
Három gyerekkel nem rohanunk a mozgólépcsőtől az állomáson már bent álló szerelvényhez. Mindannyian tudjuk, hogy a nagyobb gyerek előrefut és felugrik a vonatra. El kell mondani, hogy nem rohanunk előre mert téged elvisz a vonat, mi meg itt maradunk. Ha már az ajtó elszakít minket egymástól, akkor a következő állomáson leszállsz és megvársz minket. Együtt utazunk. A szüleim engem erre tanítottak. Tudatosítani kell a gyerekben, hogy mi a helyes és vészhelyzetben mit kell tenni. Ez a gyereket magabiztossá teszi és nem esik pánikba.
A közlekedési kultúrát tanulni kell! Ezzel nem a segédvezetőt akarom védeni, csak ismerem az embereket. Ha az anyuka egy ilyen helyzetre felkészíti a gyereket akkor egyikükön sem tör ki a pánik. 5 perc és találkoznak ismét. Biztosak lehettek benne, hogy legközelebb a gyerek nem fog a záródó ajtók közé ugrani!

Segédvezető: A prágai metrón hogy tudják tartani a reggeli csúcs 1 perces követési idejét??

Asmodeus 2010.06.01. 12:13:04

Ezt már leírtam ott is többször, hogy túl kevés az alap információ, a többi mind feltételezés.

Az említett vonat sem indulhatott el, ha az utas az ajtó között maradt. Ezért mondom valószínűleg annyi történt, hogy a féket oldotta az mkv - ahogy sokszor időnyerés miatt teszik - és ilyenkor meggurulhat a szerelvény, de nem kell nagy dologra gondolni max 1-2km/h sebességgel indul el előre vagy hátra az állomás dőlésirányától függően. Ennél a sebességnél még az elesés veszélye is csekély, így nem is nagyon mondhatjuk "veszélyhelyzetnek". Az, hogy G. Mihály annyit szónokol, hogy "elindult", mindenkiben mást vált ki. Sokan lehet azt hiszik, hogy a vezető teljes "gázzal" indul el, holott nincs ilyenről szó.

Az egész történet szerintem kicsit fel lett fújva, túl kevés a tény a körülményekről és túl sok a feltételezés.

Az új Altstrom annyival tér el a mostani vonatoktól, hogy ott az ajtó visszanyílik majd. Ezt lehet pozitívumként felfogni, hogy "dejó nem lesz odazárás", de majd a gyakorlatban meg lehet nézni, hogy mit eredményez csúcsidőben, amikor jelenleg is a már félig zárt ajtó közé is be-be ugrálnak emberek. Előre mondom az első alkalommal amikor Alstom lesz csúcsidőben 100%, hogy nem lesz 2:20-as követés, mert ott fog állni a bizonyos állomásokon perceken át, ahol minden alkalommal beugrálnak emberek ( Örs, Blaha, Astoria, Deák, Batthány ).

És nem érdemes más országgal hasonlítani a magyarországi dolgokat.

Magyaroknak más a mentalitása, kultúrája, szokásai. Vannak országok, ahol pl a metrónál a beszállni akarók az ajtó 2 oldalánál -biztonsági sávon kívül - sorrba állnak, és megvárják amíg kiszáll az összes kiszállni akaró. Nálunk ki se nyílt az ajtó már 1-2 idős hölgy tolakodik befele az ülőhelyért, a kiszállókat majdnem fellökve.

És mint írtam nálunk minden állomáson az utasok 90%-a bemegy a sávba amint a metró eleje elmegy előtte - van aki még előbb - pedig simán ráérne akkor odamenni, ha megállt, mert mire kinyílik az ajtó be lehet lépni oda + ha van kiszálló felesleges eleve sietni...

www.Komarom.org 2010.06.01. 12:55:15

Erre mondtam, hogy a közlekedési kulturát oktatni kell. Egy régebbi vitába több animációt is belinkeltem Prágából ahol épp hasonló dolgokra hívják fel az utasok figyelmét.
Tény, hogy az emberektől függ minden. Felháborodást váltott ki amikor bemásoltam a Pozsonyi közlekedési vállalat honlapjáról bemásoltam hogy aki jegy nélkül utazik az LOP és megkárosítja a közösséget. ! Ez Budapesten teljesen idegen gondolat.

Schumy10 2010.12.27. 20:10:08

Én, amikor felszálláshoz készülődök, de a kocsi még mozog, akkor a biztonsági sáv belső szélére lépek. Ez ugye még nem akkora gond, mert mire megindulok az ajtó felé, már szól a "berregő"...

Lili Panka 2013.07.29. 14:37:14

Sziasztok!
A Jászai Mari téren a villamosmegállóban van hosszában négy fehér csík. Ez miért, kinek került oda?
süti beállítások módosítása